Fördelarna med att utbilda sig till elektriker

Höstterminen har precis dragit igång i de flesta skolor runt om i vård avlånga land. Med detta börjar även en ny årskull med gymnasieelever, som alla drömmer om en framtid på arbetsmarknaden. En av alla dessa elever är Per från Borås. Han har valt att studera till elektriker Borås. – för mig kändes valet givet, säga han med en stolt stämma.

Pär är en förstaårsstudent från Borås som för några veckor sedan påbörjade sina studier till elektriker. För honom var valet självklart, eftersom han redan som mycket ung visste att det var detta han ville jobba med resten av livet. Eller som han beskriver med sina egna ord när vi träffas. – Jag visste redan som mycket ung att jag ville utbilda mig till elektriker. Min far har varit det, min farfar har varit det och nu ska jag bli det. För mig kändes valet helt givet.

Vad är det med elektrikerarbetet som är så lockade?

-Jag gillar att lösa olika typer av problem och det är något som detta yrke verkligen erbjuder i stora mängder. Vidare får man arbeta med varierande former av arbetsuppgifter också. Du behöver alltså inte sitta och göra samma saker hela dagarna. Sedan har det ju hjälp att jag som ung har hängt med farsan på olika arbeten också. Det var givit mig en extra gnista för yrket.

Fanns det aldrig några andra alternativ till gymnasiet?

-Inte för mig, nej!
Pär fortsätter sedan berätta om den första tiden på utbildningen som för honom har varit mycket givande och intensiv. Han har bland annat fått lära sig vad en god arbetsmiljö innebär, hur kopplar olika former av sladdar ihop – samt att hitta rätt till de olika lektionssalarna. – Det sistnämnda har nog varit svårt helt ärligt. Sladdar och arbetsmiljö har jag ju redan en del erfarenhet om.

Vad skulle du vilja säga till andra personer som funderar på sitt gymnasieval inför nästa år?

-Följ ditt hjärta alltid. Det är bara du själv som innerst inne som vet vad du vill arbeta med och det kan ingen annan komma ändra på.
Vårt samtal avslutas tvärt efter denna fråga när Pärs telefon ringer…